Sunt prezentate urmatoarele aspecte principale, care se vor regasi in submeniuri in cadrul SMARTIS:
Salariat nou
Campurile obligatorii a fi completate in momentul in care se introduce un salariat nou sunt: Nume, Prenume, CNP, Data primei angajari (se refera la prima angajare a salariatului, de orice natura a fost ea), Data angajarii in firma (se refera strict la angajarea salariatului in firma), tipul de contract (din pagina de salarizare), norma de munca (6, 8 ore etc), salariu tarifar lunar sau tarif pe ora.
Pagina salariat
Alte informatii pe prima pagina: marca (numar de ordonare a angajatilor in functie de momentul in care au ajuns in firma), initiala, nr. contract de munca (se completeaza conform contractului inregistrat la ITM), din data (referire la acealasi contract de la ITM), data incetarii contractului (se va aplica doar in cazul in care un angajat isi incheie dintr-un motiv sau altul contractul cu firma).
De asemenea, in Pagina salariat se vor mai completa: CNP-ul angajatului, prenumele tatalui, prenumele mamei, locul de nastere, data nasterii, varsta (vor fi “trase” automat din momentul introducerii CNP-ului), seria si numarul CI, eliberat de, la data, bifa pentru stagiu militar satisfacut, optarea pentru casatorit/necasatorit, adresa din CI, cod postal, judetul, localitatea, adresa flotant, cod postal, judet, localiltatea, tel. fix, mobil, adresa email (companie).
Bifarea din partea de jos a ferestrei, corespunzatoare pentru concediu crestere copil, va scoate salariatul respectiv din partea de pontaje (se poate usor verifica – in dosar salariati vor fi trecuti toti angajatii firmei, de exemplu 300, iar in pontaje sunt doar 287 – diferenta de 13 reprezinta numarul de persoane care se afla in concediu pentru crestere copil). Angajatii respectivi apar in statul de plata, pentru ei platind statul asigurarile si contributiile, beneficiind totodata de vechime in munca pe perioada respectiva.
In partea dreapta se va indica data primei angajari si data angajarii in firma. Prin aplicarea bifei “calcul in functie de data angajarii”, se vor genera informatiile ce tin de vechimea in munca a angajatului: vechimea munca (in ani, luni, zile), intreruperi (in ani, luni, zile).
Calculatiile de vechime/intreruperi se vor raporta la luna de lucru din Smartis.
Pentru un salariat nou, vechimea in munca poate fi :
- introdusa manual in campurile ani, luni, zile;
- calculata automat dupa introducerea datei primei angajari si aplicarea bifei de calcul in functie de data angajarii.
Tot manual vor fi completate intreruperile in ani, luni si zile (ex: se completeaza x ani, y luni si z ani de intrerupere – corespunzator, in mod automat, se calculeaza vechimea in munca fiind egala cu ani-x intrerupere, luni-y intrerupere si zile-z intrerupere). Exista si situatii cand poate sa apara la luni sau zile cu “-“, caz in care se corecteaza diferentele manual (a se vedea exemplu).
(Ex: Unui salariat nou i se introduce data primei angajari 02.10.1994 – daca este bifata calcul in functie de data angajarii – automat in partea de vechime in societate se vor afisa 16 ani (pentru luna de lucru selectata in Smartis – octombrie 2010). Pe baza informatiilor furnizate de angajat, se completeaza alaturat si intreruperile = 2 luni. Calculul automat va afisa la vechimea in munca “-2” pentru luni. Acest lucru poate fi reglat manual, transformand vechimea in 15 ani, 10 luni – astfel nu mai apare semnul “-“.)
Pentru un salariat deja inregistrat, vechimile si intreruperile vor functiona astfel:
Se va afisa initial la vechimea in munca numarul de ani, luni si zile de cand la data primei angajari si corespunzator, intreruperile de la acea data si pana cea curenta in ani, luni si zile. Mai sus va fi afisata vechimea in societate in ani, luni si zile (de introdus exemplu).
Daca se bifeaza calcul in functie de data angajarii, se va afisa in dreptul vechimii in munca informatia corespondenta datei primei angajari.
O alta modalitate de calcul a vechimii este prezentata in partea de jos a ferestrei. Este optionala si ajuta la tinerea evidentei asupra locurilor de munca anterioare ale unui salariat.
Butonul Aplica la vechime functioneaza doar pentru introducerile doveditoare pentru locurile de munca anterioare. Pozitiile din tabel sunt: de la , pana la, functia, firma, vechime ani, vechime luni, vechime zile, intrerupere ani, intrerupere luni, intrerupere zile. (o pozitie noua in tabel se genereaza din butonul adauga, iar o pozitie poate fi eliminata din butonul sterge).
Aplica la vechime va “trage” din locurile de munca anterioare vechimile corespunzatoare (pentru ca aceasta calculatie automata sa fie cat mai corecta trebuie sa fie introduse toate informatiiile care sa acopere toata perioada anterioara pentru angajatul respectiv – datele de angajare corespunzatoare, dar si eventualele perioade de intrerupere dintre doua locuri de munca). De asemenea, se tine cont de data primei angajari si data primului loc de munca anterior introdus. Daca exista diferente intre cele doua, programul va considera aceste diferente ca intreruperi.
(Ex: Continuand exemplul anterior, se completeaza in tabelul locurilor de munca anterioare: De la – 01.05.1998 (deci alta data decat a primei angajari, dupa cum salariatul prezinta actele corespunzatoare), pana la – 06.05.2010, automat se calculeaza in tabel vechimea, iar daca se apasa butonul aplica la vechime, perioada de 12 ani si 6 zile va fi “trasa” la vechimea in munca. De asemenea, programul va calcula si perioada de intrerupere - ca intervalul de la prima angajare si pana la primul loc de munca anterior introdus in tabel – aici 3 ani, 6 luni si 27 de zile. Daca se bifeaza iar calcul in functie de data angajari, se va modifica vechimea in munca in mod corespunzator = 13 ani, -6 luni, -27 zile – trebuie sa fie sterse manual intreruperile pentru a ajunge la cei 16 ani initiali).
Pagina salarizare
Se completeaza compartimentul in care este repartizat salariatul (trimitere la dosar compartimente, un nomenclator tabelar care cuprinde simbol si compartiment, iar in partea de jos operatorul care are acces la pontajul pe compartiment – se stabileste prin drepturile pe care le acorda administratorul; de asemenea in nomenclator se poate adauga un compartiment nou, modifca sau sterge cele existente). In continuare se poate completa departamentul (daca in cadrul unui compartiment exista mai multe departamente).
Se va indica profesia (se alege din dosarul de profesii – in ordine alfabetica profesiile uzuale, dar la care se poate adauga, din partea de jos a mini-ferestrei si o profesie noua, sau se pot modifca/sterge cele existente). In mod asemanator salariatului ii va fi atribuita o functie, in campul urmator (trimitere la dosar functii).
Contractul poate fi de mai multe tipuri, cu implicatii asupra contributiilor angajatului/angajatorului: contract de munca – este contractul normal, functia de baza fiind in firma, avand drept de deducere, vor fi bifate toate contributiile angajatului/angajatorului, cumul functie – se refera la faptul ca functia de baza este in alta parte decat in firma, caz in care se va aplica fisa fiscala de tip 2 si nu are dreptul de deduceri fiscale, cumul pensie – este pensionarul angajat, avand toate drepturile/contributiile, mai putin contributiile catre somaj, atat din partea angajatului, cat si din partea angajatorului, contract de management – un fel de contract de prestari servicii, poate fi bifata doar contributia catre Sanatate Angajat, administrator – bifa pentru cotizare CAS Angajat, Sanatate Angajat, Somaj Angajat, CAS Angajator, contract de munca pentru Handicapat – pot fi bifate toate contributiile, dar nu se plateste impozit.
Norma de munca (de obicei de 8 ore)
Bifa pentru calcul salariu tarifar pe ora reprezinta faptul ca salariul va fi calculat in functie de tariful pe ora. Cand nu este bifat, inseamna ca salariul este calculat ca salariu tarifar lunar (reprezentand salariu brut – de incadrare, o suma fixa).
Se alege si perioada de angajare – poate fi vorba de o perioada nedeterminata, sau daca este perioada determinata, se indica exact durata. Daca este cazul, poate fi aplicata bifa pentru contributie la sindicat. Se specifica de asemenea codul casei FNUASS (se alege din nomenclatorul de orase), si obligatoriu numarul de zile de concediu de odihna.
Corespondenta partener – din dosarul de parteneri – important pentru a face retineri, sau pentru ca in momentul generarii notei contabile, in mod automat sa se faca in contabilitate corespondenta pe parteneri (parteneri fiind definiti ca furnizori, clienti, dar si personal angajat).
Se va specifica de asemenea modalitatea de plata a salariului – numerar sau card personal, contul bancar, banca, filiala si localitatea.
Pagina Baza de calcul
Pagina cuprinde in partea stanga tabelul ce va contine anul, luna, venitul brut baza CM, nr. zile baza calcul. Butoanele adauga si sterge permit modificari asupra pozitiilor din tabel, cu introducere manuala. (ex: prima pozitie – anul 2010, luna 5, venit brut baza CM – 1250, nr. zile baza calcul – 22 zile lucratoare; a doua pozitie – anul 2010, luna 6, venit brut baza CM – 1150, nr zile baza calcul 21 zile lucratoare samd). In cazul in care un angajat se imbolnaveste, aceasta baza de calcul, prin sumele introduse, va indica valoarea concediului medical.
Sunt folosite ca baza ultimele 6 luni din ultimul an lucrat. Daca pentru un angajat exista dupa un timp mai multe inregistrari (programul fiind implementat de mai mult de 6 luni, se vor lua in considerare doar ultimele, iar restul vor avea doar valoare de istoric).
Pentru un salariat proaspat angajat care nu are cele 6 luni, va fi considerata doar ultima luna in calculul CM, dar nu reprezinta stagiu complet.
Partea dreapata a tabelului contine 8 tipuri de baze de spor si 8 situatii in care pot fi aplicate diverse baze de spor. Cele 8 baze de calcul spor, care sunt de fapt niste coeficienti, sunt editabili si permit utilizatorului sa stabileasca valoare fiecaruia. (ex: baza calcul ore spor I = 1 – setarea initiala, corespunzatoare pentru ore normale; baza calcul ore spor II= 1.25 – setarea initiala; baza calcul ore spor III=1.3; baza calcul ore spor IV = 1.4 samd).
Situatiile in care pot fi aplicati coeficientii sunt tot in numar de 8 si apar ca: trateaza ore suplimentare in zile lucratoare ca, trateaza ore lucrate noaptea ca, trateaza ore lucrate sambata ca, trateaza ore lucrate duminica ca, trateaza ore lucrate in Alte Sarbatori legale ca, trateaza ore suplimentare Sambata ca, trateaza ore suplimentare Duminica ca, trateaza ore suplimentare in Alte Sarbatori legale ca. Utilizatorul va putea alege pentru una din situatiile prezentate un anumit coeficient de calcul al orelor. (ex: pentru orele de noapte poate aplica baza de calcul ore spor II, respectiv 1, 25; pentru orele tratate ca Duminica poate aplica alt coeficient = baza de calcul ore spor III = 1.30 samd).
Bifa Adauga spor ore calculate la venitul brut/ Orele noapte sunt implicit adaugate la venitul brut permite adaugarea automata la venitul brut si sunt considerate baza. (ex: un salariat care a lucrat 10 ore, va fi platit pentru cele 8 initiale, dar la care se vor adauga si cele 2 lucrate in plus). Daca se debifeaza, chiar daca salariatul a fost pontat cu 10 ore, baza lui pentru venitul brut va ramane de 8 ore. Asadar, daca este bifa aplicata plata va fi exact cu numarul de ore din pontaj, daca nu este aplicata bifa, se va face calculul in functie de norma de munca.
Bifa calcul salariu in functie de ore acord si ore regie are o putere mai mare decat cea anterioara (are intaietate, chiar daca sunt ambele bifate) si nu va lua in calcul pontajele si nici orele de spor bifate. Se va lua in considerare doar ceea ce se introduce prin fereastra ore pontaj/ore regie din meniul pontaje. (ex: salariatul poate sa aiba 168 de ore pontate, din care ore regie 150, ore acord 18 – care vor fi platite in functie de suma introdusa la sume acord). Ajuta in momentul in care se realizeaza o pontare si apoi impartirea orelor se poate face in functie de regie sau acord.
Coeficienti de salariu: coeficient corectie salariu (brut sau tarif orar) si coeficient corectie sume acord – ajuta la ajustarea salariilor – de obicei cand este vorba de salarii in alta moneda (ex: pentru coeficientul de corectie al salariului). Astfel, daca la pontaj un salariat are 168 ore pontate din care 120 ore regie si respectiv 48 de ore acord, iar la suma acord este trecut 120 Euro, coeficientul corectie sume acord va trebui sa fie 4.3, pentru a ajunge la plata salariului. Daca insa in salarizare este trecut 400 la salariu tarifar lunar (suma pe care o stim a fi in Euro), atunci se va trece un coeficient de corectie salariu corespunzator de 4.1 (pentru exemplu, diferit de 4.3). In acest caz, salariul respectivului angajat se va compune in felul urmator: 150 de ore platite la salariu de 400 de euro (400 euro/22 zile lucratoare/8 ore = tariful orar) * tariful orar * 4.1, reprezentand regie, la care se adauga suma pentru cele 18 ore ramase, respectiv 200 euro*4.3, reprezentand acord. (print screens)
Pagina Foto/studii/observatii
Cu dublu-click pe mijlocul paginii se poate incarca o fotografie, din locatia pe care utilizatorul o va specifica.
Partea de jos a ferestrei prezinta tabelar posibiltatea de a adauga pozitii referitoare la studiile salariatului: scoala, data absolvirii, specializarea. De asemenea, pot fi trecute in rubrica Observatii diverse informatii care ar putea fi de interes pentru departamentul de resurse umane.
Dosar salariati
Cuprinde tabelat in partea de sus toate informatiile introduse cu privire la salariatii firmei.
Smartis propune si un filtru de cautare cu optiuni de filtrare dupa nume si prenume, CNP, numar contract, marca, compartiment, profesie, adresa.
Posibilitatile de afisare sunt numeroase si pot fi setate din partea stanga a tabelului, de unde pot fi selectate doar informatiile care sunt necesare pentru utilizator.
Exista doua posibilitati de ascundere/afisare informatii:
Prima - se refera coloanele principale, din partea de sus a tabelului
A doua - se refera la coloanele secundare, componente ale primelor descrise (ex: salariat - coloana principala, cuprinde: marca, nume, prenume, CNP, foto, punctaj - coloane secundare)
Prin setarea default, tabelul afiseaza marca, nume, prenume, cnp, foto (daca a fost incarcata), punctaj (un “clasament” realizat de resursele umane sau o persoana din conducere, in functie de aportul salariatului la activitatea firmei), compartiment, functie, profesie, departament, operator, data operarii, ora operarii, sau operatorul, data si ora operarii in caz de modificare.
Pot fi adaugate:
Click dreapta in tabel permite aplicarea sau modificarea unor informatii – pentru unul sau mai multi salariati simultan (pot fi selectati in tabel cu ctrl sau shift, in mod clasic de selectie):
Partea de jos a ferestrei cuprinde alte trei pagini: persoane aflate in intretinere (cu nume, prenume, cnp, data nasterii, varsta, tipul coasiguratului), scolile absolvite (scoala, data absolvirii, specializarea), locuri de munca anterioare (de la – pana la, functia, furma, ani, luni, zile vechime si intreruperi in ani, luni, zile).
De asemenea, din butoanele Salariat nou, Modifica si Sterge se face trimitere la pagina salariat nou, de unde se pot opera modificarile dorite. Tipareste selectie perminte afisarea in format printabil si apoi printarea documentului, precum si butonul de Export in Excel.
Centralizator persoane aflate in intretinere
Pagina afiseaza in mod tabelat toti salariatii care au persoane in intretinere. Coloanele sunt: nume, prenume, CNP, compartiment, prenume, nume asigurat, bifa pentru coasigurat, data nasterii (referitoare la persoana aflata in intretinere), CNP asigurat, varsta si tipul coasiguratului (sot sau parinte).
Coloanele pot fi “trase” pentru a oferi o mai buna vizualizare, in functie de preferinta utilizatoruluil. Butoanele din partea de jos ajuta la acest lucru, prin Expandare, Compactare.
Astfel, un asigurat poate sa apara in mai multe pozitii, in functie de numarul de persoane pe care le are in intretinere (se vor specifica numele fiecaruia, iar daca este vorba de un coasigurat, va exista si bifa in coloana corespunzatoare).
Click dreapta in tabel permite operatiunea “aplica varsta” (recalculare a varstei persoanei aflate in intretinere) sau “aplica tip coasigurat” (Sotie/Sot sau Parinte).
De asemenea, se poate Tipari selectia sau realiza Export in Excel. Click dreapta – aplica poate fi folosit pentru una sau mai multe pozitii din tabel.
Note contabile aferente salariatilor
In SMARTIS, poate fi aplicata o modalitate de contare pentru fiecare salariat in parte, daca se doreste acest lucru.
Fereastra cuprinde mai multe pagini: Sabloane aferente salariilor, Centralizator sabloane, Raport sintetic, Salariati fara sablon contabil, Sablon implicit de note contabile.
Sabloane aferente salariilor
Pagina cuprinde in partea stanga marca (nr de ordine de angajare in firma), numele si prenumele si functia pentru fiecare angajat.
In partea dreapta sunt afisate: denumire contributie/indemnizatie, contul debitor, contul creditor, nr. nota, contul de gestiune, clasificarea, centru de cost, bifarea pentru excludere din jurnal productie, partener corespondent si observatii.
Setarea default va afisa conturile debitoare/creditoare la fel pentru fiecare nou angajat introdus. Cu toate acestea, conturile pot fi modificate (ex: un cont debitor 641.01, definit initial - salarizare productie, se poate modifica, daca operatorul doreste acest lucru, in 641.23 - salarizare cercetare). Conturile debitor/ creditor sunt in general aceleasi pentru orice angajat, corespunzatoare fiecarei contributii/indemnizatii, ajutand la generarea in contabilitate a notelor contabile.
Ceea ce se schimba insa si se particularizeaza pe angajati, se refera la:
Contul de gestiune – se va selecta din dosar conturi de gestiune si se refera la regie (ex: 925, cheltuieli de desfacere), clasificarea – se va selecta din dosar clasificari conturi de gestiune si se refera la natura cheltuielilor (ex: 130, salarii tarifare si contributii salariale), centru de cost – se va selecta din dosar centre de cost (ex: 04 - poate fi in nomenclator “Proiectare constructiva”). In acest mod, se realizeaza automat repartizarea fiecarei cheltuieli pe destinatia exacta a realizarii ei.
Bifarea exclude din jurnal de productie – se refera la faptul ca nu toate contarile din tabel reprezinta cheltuieli si corespunzator, nu vor fi inregistrate in jurnalul de productie (ex: pot fi conturi din clasa 4 – total salariu – din 641, cont debitor catre 421, cont creditor. In continuare, din 421 debitor trebuie platit CAS angajat aferent la total salariu intr-un alt cont de clasa 4, de unde se efectueaza plata catre stat samd).
Asadar, unui nou angajat ii va fi afisat in mod automat sablonul corespunzator ca implicit. Daca insa se opereaza modificari asupra acestui sablon, el poate fi Salvat ca sablon implicit, din butonul de jos al ferestrei, operatiune care va retine modificarile efectuate si le va afisa ca default pentru un alt nou angajat introdus.
Tot in partea de jos a ferestrei se regaseste si butonul Aplica la salariati care permite aplicarea sablonului modificat asupra unui singur sau mai multor salariati. (click + ctrl sau shift pe salariatii doriti in tabelul din stanga si apoi apasare buton Aplica la salariati).
Centralizator sabloane
Pagina prezinta in mod tabelat urmatoarele informatii: marca, nume si prenume, compartiment, denumire contributie/indemnizatie, cont debitor/creditor, nr. nota, cont gestiune, clasificare, centru cost, exclus din jurnal, partener, explicatii. Sunt aceleasi informatii din sabloane aferente salariati, dar cu posibilitati de vizualizare multiple.
Pot fi selectate spre afisare doar un departament (din capul de tabel – si vor fi afisati toti angajatii cu toate pozitiile corespunzatoare), doar un cont debitor/creditor samd.
Ca orice alt centralizator din SMARTIS, si acesta ajuta la o vizualizare cat mai buna a pozitiilor din tabel. Daca nu este setat niciun filtru, vor fi afisate toate pozitiile, pentru toti angajatii. O situatie care se poate intampla in cazul unor angajati noi – sa ramana bifarea exclus din jurnal (care este setare default a programului), chiar daca este vorba de conturi debitoare de cheltuieli (clasa 6). In acest caz, trebuie revenit si modificat. Modificarile in centralizator se realizeaza prin click dreapta, iar in cazul de fata presupune adaugare in jurnalul de productie pentru acele pozitii.
Alte modificari posibile prin click dreapta in tabel (ca metoda de aplicare directa pentru una sau mai multe pozitii simultan): aplica cont debitor/creditor, aplica cont de gestiune/clasificare/centru de cost, aplica partenerul, schimba explicatiile, adauga/exclude din jurnaul de productie, sau stergere pentru: cont debitor/creditor, contul de gestiune/clasificare/centru de cost, partener.
Raportul sintetic
Pagina prezinta: numele si prenumele, compartimentul, simbolul pentru fiecare compartiment si centrul de cost corespunzator.
Astfel, un angajat (Bucataru Dumitru) va fi asociat la un compartiment (Administrativ), caruia ii corespunde un simbol (25), si un centru de cost (Servicii exterioare).
Sablon implicit de note contabile
Afiseaza sablonul setat ca default care va fi aplicat in cazul unui angajat nou.
Istoric salarariati
Fereasta cuprinde in mod tabelat toate persoanele care au fost sau sunt angajate in firma. (asadar in istoric sunt cuprinsi atat salariatii prezenti ai firmei, cat si cei care intre timp au plecat din firma).
Partea de sus cuprinde un filtru cu optiuni de filtrare dupa nume salariat, prenume salariat si CNP.
In tabelul principal sunt specificate informatii despre angajat: marca, nr contract, data contract, nume si prenume, CNP, seria si nr BI si restul informatiilor introduse in fereastra salariat nou. De asemenea, bifa Activ precizeaza daca respectiva persoana mai este angajat al firmei sau nu.
Partea de jos a ferestrei prezinta informatii legate de activitatea angajatului in firma, precum si, luna de luna, veniturile realizate de acesta pe parcursul timpului, contributiile platite, premiile acordate, orele lucrate in conditii speciale, dar si insumarea pentru fiecare din aceste informatii. Astfel, se va putea sti la orice moment care este salariul total platit unui angajat de la inceputul venirii lui in societate, cate zile de concediu de odihna sau medicale a luat sau functiile pe care le-a detinut. In continuare sunt afisate informatiile cu privire la data angajarii si data incetarii contractului de munca.
Click pe o pozitie din tabelul central – in mod automat in partea de jos sunt prezentate informatiile corespunzatoare pentru acea pozitie (acel angajat).
Istoricul salariati se va actualiza de fiecare data cand se realizeaza un nou calcul de salarii, cu sumele corespunzatoare.
Compartimente functii/profesii
Dosar compartimente – fereastra prezinta sub forma tabelara simbolul si denumirea compartimentului, iar in partea de jos sunt mentionati operatorii care au acces pontaj pe compartiment.
Se poate adauga un compartiment nou, sau se pot modifica si sterge cele existente.
Un operator cu drept de pontare se stabileste prin click dreapta in tabel – adauga drepturi de pontaj pentru utilizatorul – care va deschide nomenclatorul de utilizatori Smartis, din care se selecteaza persoana dorita.
Dosar functii/profesii/departamente
Sunt inregistrate toate functiile/ profesiile/ departamentele pe care firma le-a inregistrat pana la data respectiva. Din partea de jos se poate adauga o Functie noua si se pot modifica sau sterge cele existente.
Dosar contributii angajat/angajator
Fereastra este un nomenclator al contributiilor pe care le datoreaza atat angajatul, cat si angajatorul.
Programul nu permite adaugarea sau stergerea lor de catre ultilizatorii SMARTIS; pot fi insa modificate (ca procent). Momentan sunt 9 pozitii active (cartea de munca nu se mai utilizeaza/plateste).
Sunt cuprinse informatii: denumire (CAS, Sanatate, Somaj pentru angajat si angajator, restul fiind suportate doar de angajator – fond de garantare CM, fond de garantare a salariilor, fond de accident si boli profesionale), procentul pentru fiecare, specificarea platitorului, incadrarea (CAS, sanatate samd), baza de calcul.
Baza de calcul porneste de obicei de la salariul brut si se personalizeaza pentru fiecare contributie in parte. (din salariul brut se scade ceea ce plateste statul, fie ca e vorba de indemnizatii CM, fie ca e vorba de indemnizatii platite de asigurarile sociale).
Din butonul modifica se poate schimba baza de calcul (ex: pentru CAS baza de calcul este “salariu brut –indemnizatii CM”; se da click pe cele 3 puncte care permit accesarea unei noi ferestre; se deschide o mini-fereastra formula de calcul unde se poate introduce noua formula. Se sterge cea existenta si se adauga variabila – din nomenclator variabile salarii (20 de variabile – de la indemnizatii somaj tehnic pana la sporuri sau zile lucrate)– se alege rotunjire la salariu brut – indemnizatii CM. Se salveaza si se observa modificarea in tabel a bazei de calcul pentru contributia respectiva).
Un avantaj pe care il propune programul este aceasta posibilitate de modificare – fie a procentului, fie a formulei, in functie de noutatile legislative, FARA a fi nevoie de interventie din partea echipei SMARTIS.
Dosar indemnizatii
Se refera in general la concedii medicale.
Fereastra cuprinde toate bolile cu codurile si codurile interne, denumirile bolilor, precum si valoarea indemnizatiei (ca procent), nr.zile angaj. (cate zile plateste angajatorul, restul fiind platite de stat), bife pentru zile calendaristice, valoare fixa, impozitat si ultima coloana - observatii. Anumite indemnizatii nu sunt suportate de angajator, si corespunzator, nici impozitate.
Partea de jos a ferestrei contine butoanele adauga/modifica/sterge, de unde se pot introduce sau schimba indemnizatiile.
(Ex: click pe modificare pentru boala obisnuita – se poate completa denumirea indemnizatiei iar la observatii se poate trece numele specific al bolii. In continuare sunt specificate nr. zile platite de angajator – 5 in cazul de fata, bifarea pentru considera zilele ca fiind zile calendaristice si pentru impozitare si pentru valoare fixa.
In campul valoare indemnizatie se va completa avand in vedere bifarea pentru valoare fixa. Daca este aplicata bifa, se va considera suma trecuta la valoare indemnizatie, daca nu este aplicata, se va considera procent in campul pentru valoare indemnizatie.
Partea de jos prezinta cele 2 tipuri de contributii pentru indemnizatia selectata: contributii angajat/angajator aferente indemnizatiei platite de angajator si contributii angajat/angajator aferente indemnizatiei platite de asigurarile sociale. In cazul ales, pentru 5 zile plateste angajatorul, restul, daca este cazul, fiind platit de asigurarile sociale – in continuare, tabelat pentru fiecare situatie.
Tabelele pentru cele doua situatii cuprind natura contributiei si baza de calcul – in exemplul cu boala obisnuita, tabelul superior cuprinde CAS angajat, CAS angajator, fond de accident si boli profesionale, si Bazele de calcul corespunzatoare – “Rotunjire (salariu minim pe economie/nr. zile lucratoare din luna*nr. zile cm platite de angajator)”, iar tabelul inferior cuprinde CAS angajat, CAS angajator, fond de accident si boli profesionale si Bazele de calcul corespunzatoare – “Rotunjire (salariu minim pe economie/nr. zile lucratoare din luna*nr. zile cm platite de asig.sociale)”.
Un alt exemplu – pentru sarcina si lauzie – procentul indemnizatiei este de 85%, dar exista doar tabelul pentru contributii angajat/angajator aferente indemnizatiei platite de asig. sociale.)
Pentru modificare se urmeaza pasii: Click pe modifica, iar din tabele se selecteaza contributia dorita si click pe cele 3 puncte de la finalul randului pentru deschiderea mini-ferestrei formula de calcul, de unde, cu ajutorul butoanelor adauga variabila, +, -, x, / samd, se realizeaza noua modalitate de calcul.
Constante salarii
Zile lucratoare
Fereastra afiseaza in tabelul din stanga luni, ani, nr. dezile lucratoare, nr. ore.
In partea dreapta sunt afisate zilele calendaristice si din saptamana, precum si posibilitatea de bifare pentru eventuale zile libere. Default sunt bifate ca libere zilele de sambata si duminica, dar in functie de sarbatorile legale, se vor adauga si alte zile la cele libere.
Ajuta la observarea exacta a numarului de zile lucratoare dintr-un an - prin selectia dorita (ex: 2011) si a orelor corespunzatoare.
Constante salarii
Fereastra cuprinde in tabel 2 componente: denumire si valoare/formula.
La denumire pot fi active: avans – corespunzator cu valoare 40 (deci 40% avans), marca (1211 – numarul de ordine al angajarilor, deci firma a angajat in decursul timpului 1211 persoane, fara a se preciza cate sunt active/inactive), salariu minim, salariu maxim, plata in acord – corespunzator cu activ daca este cazul samd.
Constante baza de calcul ore
Prezinta toti coeficientii pentru baza calcul ore spor, precum si situatiile speciale pentru tratarea diferita a unor ore de munca. Aici se seteaza practic “default-ul”, starea initiala din care se va lucra cu acesti coeficienti. Exista posibilitatea de bifare pentru a aplica la toata firma, sau doar la un compartiment, cu selectie din dosar compartimente. In momentul aplicarii, efectul este imediat si se observa in pagina baza de calcul din salariat nou.
Dosar deduceri
Pentru o pozitie noua, se Adauga din butonul din partea de sus a ferestrei.
Cuprinde tabelat: limita inferioara nr. pers, limita superioara nr. pers, limita inferioara si superioara de venit, formula de calcul (care deschide mini-fereastra formula de calcul de unde se aleg variabilele si corelatiile dintre ele).